Thursday, March 29, 2012

Peribadi

Assalamualaikum w.b.t.

hai.


aish.apa mahu ditulis? tekan-tekan, padam-padam. dan berulang-ulang.okey nak update pasal peribadi lah sikit.sekarang ini aku dalam proses tulis menulis.dalam tulis menulis ini,banyak sangat dugaan.yerlah kan,kita bukan boleh merapu.Ia berdasarkan fakta.dan ayat perlu lah dalam standard sains barangkali.dan idea yang dikeluarkan umpama ............(menangis). Aku tahu aku bukanlah penulis yang baik.tapi aku akan cuba untuk terus mengeluarkan ayat-ayat yang menjurus kepada sains tetapi ia mudah difahami,insyaALLAH.Aku akan tulis sesenang ayat yang mungkin.supaya aku dan adik-adik seterusnya mudah memahami.aku akan usahakan.doakan yer?



***********************************************



Baru-baru ini, ada seorang junior bertanyakan itu dan ini.mengadu tentang rasa downnya dia bila buat sesuatu.aku pun pernah rasa perkara macam itu.bukan sekali dua.tapi,banyak kali! rasa jatuh terduduknya kita,bila apa yang kita buat x jadi.(contoh:kita mahukan larutan yang homogen.tetapi,larutan yang terhasil dalam 2 layer.ada yang 3 layer.) wah macam kek lapis sudah!.sedih gila.rasa yang berkecamuk.rasa down.

imej frustrated face (Google, 2012)

tapi,kita kena ingat.setiap dugaan pasti ada hikmah.ada jalan keluarnya.so, untuk 2, 3 hari, atau paling lama seminggu ker xperlah nak rasa down.tapi, kita kena cepat sedar.try baca apa-apa yang patut.try faham method.baca jurnal?.jangan lah ikut 100%.setiap yang ditulis dalam jurnal,pasti ada simpan rahsia.xkan dia nak reveal semua kan?.so,yang x direveal itu lah kita kena carik.try tanya supervisor.kalau xberani (aku lah itu,haha), tanya kawan-kawan.foreigner pun xper.tanya jer.pernah sekali itu, aku rasa give up.then,ada seorang kawan cakap kat aku...



''x perlah...try jer...aku dulu nak give up jugak.tetiba one day, result experiment jadik....''
(masa ini dia dah sem 3 baru eksperimen dia jadik)


and trust me, one day yang 3 layer jadi homogen.dan tengok imej sampel,alhamduLILLAH,ada.(walaupun xlah cantik sangat sebab saiz xsekata,haha)rasa nak nangis pun ada.happy dia rasa macam nak senyum tapi air mata mengalir.haha.giler sentimental.



imej 7 layer mixture experiment (Google, 2012)


imej arrow (Google, 2012)





imej homogenous mixture (Google, 2012)



so, kat sini just nak ingatkan.penyelidikan perlukan kesabaran.rajinkan membaca.hehe.aku pun kena usahakan untuk itu.sebab bagi aku,orang yang faham tentang sesuatu,dia dapat kaitkan dari satu ilmu ke ilmu yang lain.



sebenarnya,kalau boleh aku memang nak elakkan dari tulis pasal kajian ini.pasal menulis untuk manuskrip,persidangan,kolokium,tesis.sebab rasa xlayak.nak nasihat pun,xboleh.sebab xcukup bagus.tapi,aku akan cuba untuk tulis sikit-sikitlah.sebagai peringatan untuk aku.atau boleh dimanfaatkan oleh orang lain.



p/s:kawan-kawan aku dah start beranak.hehe.happy 2012 dengan kelahiran yang baru.so, untuk Fairuz Hazam, selamat menjadi ibu dalam bulan 5 nanti!hehe.=')

imej twin babies (Google, 2012)


baby dia kembar yaw!doakan yer,selamat semuanya.