Tuesday, December 4, 2012

Bila-memandu-kereta-bergearkan-manual.

Assalamualaikum w.b.t.

hai.

okey, hari ini aku nak cerita pasal agenda pemandu apabila memandu kereta manual.Aku yakin, majoriti rakyat Malaysia pernah memandu kereta manualkan?.


Sumber: Google Image, 2012

Memandangkan sekarang pun aku memandu kereta manual, marilah aku kongsikan sedikit sebanyak perbezaaan pengalaman memandu kereta manual dan automatik (dari perspektif aku)


1. Feel
Feel bila memandu manual ini lain sikit. Feel dia macam best. Terutamanya bila tukar gear.hehe.Rasa macam best sangat bila kita tukar-tukar gear. Kang nak potong kereta lain, tukar gear.Jap-jap tukar gear.Rasa best. Nak-nak bila kat bukit ada plak traffic light merah. Nak tunggu hijau itu........Peh. Clutch and minyak. Bila tengok kereta belakang, kereta mewah. So, kita bagi sign yang kita bawak manual, kebelakang-kedepan-kebelakang-kedepankan kereta. Sign supaya jangan dekat.Haha.

Bila auto plak, biasalah kan.Feel dia aman.Sebab xyah tukar gear.Tekan minyak and brek jer.Selalunya, bila kita bawak auto, tendency utk kita jadi seorang yang multitasker itu sangat tinggi. Yerlah, satu tangan dah xyah guna untuk tukar gear.So, kita akan guna tangan itu, untuk check handphone, pegang gps (kalau xder holder), suap makanan. Bukanlah bila memandu manual,xboleh buat semua ini.Tapi, mesti dah mind set untuk letak tangan kat gear.


2. Minyak
Okey, sebenarnya bab minyak-minyak ini aku xamek tahu sangat.memandangkan aku xbawak kereta dari jenis yang sama.So,cemana nak buat comparison?.


3. Jem
Okey, bila memandu manual ini, satu lah kan, yang aku paling xgemar.JEM.Duduk kat kawasan macam ini,tunggu raya jer lah baru aman jer jalan.Aku pernah kena jem sampai 2 jam (jarak km hanya 30km).Sakit hati okey dalam kereta. Sebab kaki aku sakit. Masuk gear 1.Lepas itu 2.Lepas itu 1.Huhu.So,bagi mengelakkan semua itu, aku mesti turn on radio.Dengar trafik.Plan jalan mana nak lalu.And paling penting,rancang waktu perjalanan.Ececeh.Nampak macam typical budak poyokan rancang perjalanan bagai?.Tapi,serius.Perkara macam ini perlu.Aku kan,lebih rela ikut jarak jalan yang jauh, dari stuck kat jem semata-mata nak amek sesaran.Nak-nak bawak manual.Tetiba teringat kat fizik and addmath f4.


Sumber: Google Image 2012

Bila cerita pasal jem ini, Kereta auto lah menang.Xsakit kaki.Kurang sakit hati.


Kesimpulan
Kedua-duanya ada kelebihan dan kekurangan.Aku pun suka kedua-duanya.(boleh tulis kesimpulan macam ini?)