Monday, March 19, 2012

dan gameee.......

Assalamualaikum w.b.t.

hai.

hari ini aku nak cerita pasal game.Dalam family atau lebih memfokuskan adik-beradik, aku menduduki ranking terakhir.adik-beradik lain boleh kata okeylah dalam main game ini.haha.tiap kali nak off PSP, aku kena tanya adik aku.itu baru PSP.belum lagik PSs yang ada.dan disebabkan ketidak pakaran aku dalam bidang 'game' ini, aku selalu lah buatkan game ter'hang' lah, apalah.memang teruklah kiranya.


*********************


Sejak kecil, mak dan ayah aku dah belikan game untuk kami main (Rujuk rajah 1.1). Sebab utama beli game ini, hanyalah waktu itu, kes kidnap ini sangatlah berleluasa. Oleh itu, dengan adanya game ini, mak dan ayah kami dapatlah pantau kami bermain dalam rumah.dalam banyak2 game yang ada, aku hanya pandai main MARIO.Sonic pun aku xlepas.haha.teruk kan?dan game ini pun ada lagi kitorang simpan.memori.

 
Rajah 1.1 Old Joystick.(kitorang punya warna purple cair).
(Google, 2012)

Then,waktu tadika, ayah aku beli komputer.haaa.masa itu ada promosi kot.1rumah, 1komputer. pergggh. very eager dapat PC.yang ini,aku pandai on dan off.kat PC ini, banyak gila game.aku pandai main game 'orang hantar surat khabar'.zaman sekarang xder dah game ini.dan dari PC ini lah,aku start belajar main chess.sikit-sikit.sampailah tahap bolehlah.PC ini ada lagi kitorang simpan.bawah tangga.haha.dah kuning pun.tapi sayang nak buang.simpanjerlah.kitorang memang suka simpan khazanah lama ini.hehe.PC kitorang ala-ala yang ini (rajah 1.2).tapi,lagi lama lah.ada tempat letak disket jer.mouse dia pun yang warna putih itu.

 
Rajah 1.2 old computer. (Google, 2012)


Masuk sekolah rendah, ayah dan mak belikan PS1(rujuk rajah 1.3).Ini kira hadiah untuk adik aku sebenarnya.sempena sunat and PTS.tapi,xkiralah.dah mak dan ayah yang beli,so,semua kena kongsi.Mak dan ayah kitorang sangat mementingkan perkongsian antara adik-beradik.Kira harta nko,harta aku.harta aku,harta nko jugak.lebih kuranglah.haha.Nasiblah.Dalam PS ini, aku xpandai sangat main game yang ada.haha.jap jap jap.apa yang aku main erk?.ish,apa ntah.haaa.ada satu, PEPSImannnnn. itu jerlah yang aku pandai.yang lain,haremmmm.

Rajah 1.3 PS1 (Google, 2012)



Then, menyusullah kehadiran P-P yang lain dalam keluarga kami. Antaranya PSP lah kan.Aku rasa ramai orang ada.Budak kecik pun ada.Aku kenal Angry bird pun dari PSP (rujuk 1.4). Tapikan, aku pandai main Angry Bird ini dalam PSP jer.kalau soh main kat tempat lain, xreti. peghak x peghak lah aku ini kan.Can not go bak kata kawan aku. 

 

Rajah 1.4 PSP Go (Google, 2012)

sebenarnya,bagus kot main game ini.mengasah minda untuk menjadi lebih kreatif.Ia mengajar kita untuk menjadi lebih peka dan bertindak lebih positif.Tapi, perlulah kena dengan masanya. jangan lalai yaw.


p/s:kenapa aku tulis entry ini?. sebab aku tengok PS kat umah ini berdebu dan berhabuk.dan terfikir apalah sumbangannya pada kami...


till then, daaa...