Tuesday, July 17, 2012

High IQ? so what?

Assalamualaikum w.b.t.

hai.


tadi masa jalan-jalan buat blog walking sekali terbaca tentang artikel yang ada pada blog dr faiz khaleed.isu yang disampaikan sangat menarik.isu ini diambil dari artikel-High IQ? so what?.


sumber: faizkhaleed.com (kalau xnampak,sila pergi kat blog dr faiz)
Baca disini

mempunyai tahap IQ yang tinggi adalah satu anugerah sebenarnya.Tapi,ia tidak bermakna kita akan mempunyai tiket khas untuk kita terus berada dipuncak kejayaan.Samalah macam orang yang dilahirkan tup tup tup terus jadi anak jutawan,kaya.tapi tak bermakna dia akan jadi jutawan jugak.vice versa.

melihat dari pengalaman sendiri, aku berpeluang untuk berkawan dengan kawan-kawan yang dikatakan mempunyai IQ yang tinggi (budak PTS).Orang kata, budak lompat, IQ dia tinggi.Aku boldkan kat situ Orang kata.tapi,bagi aku, it depends.Back to 1998, darjah 5 di SKTSG. batch aku hanya 12 orang jer budak lompat. so,setiap 4 orang dibahagi ke 3 kelas yang berbeza.setiap kali exam,kawan2 sePTS dgn aku pasti akan dapat markah tertinggi.WAJIB.memonopoli keseluruhan nombor tertinggi dalam kelas mahupun darjah.tapi,tidak pada aku.aku sentiasa terkebelakang.Prestasi mula merosot.But then, I realized, banyak dah aku ketinggalan.Aku mencari mana silap.Dan silap terbesar: I keep on blaming my self.blame sebab xdapat markah tinggi macam sebelum ini.blame itu dan ini.dan terus blame.aku lupa yang IQ,rohani dan belajar perlu seiring.aku pernah terbaca IQ kita,boleh berkurangan disebabkan faktor tertentu.mungkin aku termasuk dalam golongan itu.dan aku still berharap IQ aku akan meningkat.

Setelah masuk U,aku try untuk cari balik kawan2 PTS aku.Mereka berada dilevel yang tinggi.seperti biasa.Mereka berjaya gunakan IQ yang tinggi sebagai anugerah yang tak ternilai harganya dan menjadikannya sebagai kelebihan.Seiring dengan pendidikan.Walaupun aku tidaklah terbang tinggi untuk belajar,tidak sehebat kawan-kawan aku,tapi aku percaya mesti ada sebab disebalik semuanya.Pasti ada sesuatu.Aku nampak yang tersurat.Dan percaya pada yang tersirat.


IQ yang tinggi bukanlah satu tiket tetapi ianya satu kelebihan.Macam beli tiket kat wayang.Kalau ada tiket khas,xperlulah kita beratur panjang beli tiket.Tapi,kalau kita blur and xfhm konsep tiket khas,maka beraturlah kita bersama-sama orang yang nak beli tiket.Aim still sama:nak tengok wayang.lambat/cepat jer.


Sedih, buat test IQ kat fb,score anda rendah?.takpe,kita geng! haha.



High IQ? so what?